Procedury zasady i regulaminy.
PROCEDURA
PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 8 W BRZEGU
Podstawa prawna : Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.05.2001
r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (
Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003r. Nr 146, poz. 1416, z
2004 r. Nr 66, poz.606
oraz z 2005 r. Nr 10, poz.75). Dz.U.126, poz.1384 z 6
września 2001 roku o chorobach zakaźnych i zakażeniach.
Statut
Przedszkola Publicznego Nr 8 w Brzegu.
REGULAMIN
BEZPIECZNEGO POBYTU
DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Na
podstawie wspólnych ustaleń nauczycieli i rodziców przedszkolaków
1. Zgromadzenie oświadczeń podpisanych przez Rodziców z wyszczególnieniem osób
uprawnionych do odbioru dziecka z placówki.
2. Jeżeli dziecko odbiera inna osoba nie wymieniona w oświadczeniu, wówczas
rodzic zobowiązany jest : powiadomić nauczyciela podczas przyprowadzenia
dziecka lub przekazywać telefoniczną informację, a osoba odbierająca dziecko
musi posiadać pisemną zgodę rodzica.
3. Rodzice i opiekunowie proszeni są o zamykanie drzwi wejściowych do placówki.
4. Każdy rodzic zobowiązany jest do wejścia razem z dzieckiem do szatni, a
potem odprowadzenia dziecka do sali.
5. Rodzice do momentu powierzenia dziecka nauczycielce i po odebraniu dziecka z
grupy, ponoszą za nie całkowitą odpowiedzialność.
6. Dla dobra dziecka, do Przedszkola nie należy przyprowadzać dzieci
przeziębionych, z przewlekłym katarem,
stanami zapalnymi , itp.
7. Nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków typu: antybiotyk,
sterydowych, itp.
8. Rodzice powinni informować nauczycieli o chorobach i alergiach dzieci,
koniecznie podać listę alergenów- zwłaszcza pokarmowych.
Nauczyciele i Rodzice zobowiązani są przestrzegać powyższych ustaleń.
REGULAMIN
PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH
OPIEKUNÓW)
I.
Przyprowadzanie dzieci do przedszkola
1. Do przedszkola dzieci przyprowadzane są pod opieką rodziców (prawnych
opiekunów).
2. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach
otwarcia placówki:
5 godzin dziennie - 9:00 do 14:00
10 godzin dziennie - od 6:00 do 16:00
3. Osoby przyprowadzające dziecko do przedszkola zobowiązane są: rozebrać
dziecko w szatni, osobiście przekazać dziecko nauczycielce danej grupy (do
której uczęszcza dziecko) lub nauczycielce dyżurującej. Od momentu przekazania
dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi przedszkole.
4. Nauczyciel przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i
bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców na terenie przedszkola:
przed wejściem do budynku, w szatni, pozostawienie przed zamkniętymi drzwiami
sali zajęć.
II. Odbieranie dzieci z przedszkola
1. Dziecko może być odebrane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów)
lub upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
2. Dziecko nie będzie oddawane rodzeństwu, ani innym osobom, które nie
ukończyły 18 roku życia.
3. Osoby przychodzące po dzieci zobowiązane są do osobistego odbioru wychowanka
od nauczyciela opiekującego się dana grupą
lub nauczyciela sprawującego w
zastępstwie opiekę nad dziećmi.
4. W przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające
dziecko zobowiązane są do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze
odebrania dziecka.
5. W przypadku pozostania rodzica na placu przedszkolnym po odebraniu dziecka
(np. rozmowa rodzica z nauczycielem),
nauczyciel nie odpowiada za jego
bezpieczeństwo.
6. W szczególnych sytuacjach należy osobiście poinformować nauczyciela o
odbiorze dziecka przez inną osobę upoważnioną w dniu przyprowadzenia dziecka do
przedszkola lub w dniu poprzedzającym.
7. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie
dowód osobisty i na prośbę nauczycielki okazać go.
8. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku , gdy stan osoby
zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał,
że nie jest ona w stanie
zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. po spożyciu alkoholu).
9. O przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie poinformowany
dyrektor przedszkola lub jego zastępca. W takiej sytuacji przedszkole jest
zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania
kontaktu z rodzicami (opiekunami) dziecka.
10. Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola,
nauczyciel ma obowiązek powiadomić
o tym telefonicznie rodziców dziecka ( prawnych opiekunów ).
11. Rodzice (prawni opiekunowie) lub upoważnione osoby, którzy odbiorą dziecko
po upływie czasu pracy Przedszkola
są zobowiązani do podpisania sporządzonej
przez nauczyciela notatki z podaniem godziny przyjścia do placówki.
12. W przypadku , gdy pod wskazanym numerem telefonów (praca, dom) nie można
uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel
oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej przez pół godziny.
13. Po upływie tego czasu powiadamia Dyrektora lub W-ce Dyrektora Przedszkola i
po Jego decyzji
najbliższy komisariat Policji (tel.: 77-42-40-003).
14. W przypadku braku możliwości powiadomienia Dyrektora lub W-ce Dyrektora
nauczyciel sam podejmuje
decyzję o powiadomieniu policji.
15. Nauczyciel sprawujący opiekę nad dzieckiem nie może zostawić go pod opieką
pracowników obsługi przedszkola i opuścić budynku przedszkola, ani oddalić się
wraz z dzieckiem.
16. Z przebiegu zaistniałej sytuacji należy sporządzić protokół zdarzenia,
podpisany przez świadków. Całość zdarzenia powinna się odbywać pod nadzorem
Policji. Dalsze czynności związane z umieszczeniem dziecka w Pogotowiu
Opiekuńczym podejmuje Policja.
17. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców
musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
18. Rodzice ( prawni opiekunowie) zobowiązani są przekazywać nauczycielce grupy
aktualne telefony kontaktowe ( szczególnie numery komórkowe ).
III. ZASADY WYDAWANIA DZIECI OSOBOM
UPOWAŻNIONYM PRZEZ RODZICÓW ( PRAWNYCH OPIEKUNÓW)
1. Nauczyciele sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili przejęcia go od osoby
przyprowadzającej, aż do momentu przekazania dziecka rodzicom (prawnym
opiekunom) lub upoważnionej osobie.
2. Na pierwszym zebraniu organizacyjnym rodzice są informowani o zasadach
przyprowadzania i odbioru dzieci.
3. W każdej grupie założona jest teczka „ Osoby upoważnione do odbioru dziecka
z przedszkola w Grupie …” i przechowywane są w niej oświadczenia (według
załączonego wzoru) od rodziców.
Porady
dla Rodziców
KONSEKWENCJA W WYCHOWANIU
Wszystkie dzieci, bez względu na to, ile mają lat, muszą być traktowane z
szacunkiem i godnością. Powinny mieć wpajane zasady postępowania pozwalające na
rozwój samooceny, samokontroli i budowanie prawidłowych relacji pomiędzy
dziećmi i dorosłymi. Przestrzeganie przez dzieci zasady posłuszeństwa oraz
zachowanie przez rodziców równowagi pomiędzy miłością rodzicielską
a dyscypliną
daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Zachwianie tej równowagi oznacza kłopoty
wychowawcze najpierw dla rodziców,
a potem dla nauczycieli.
W relacjach dorosłego z dzieckiem muszą być wyznaczane granice i
stawiane wymagania. Dzięki ich egzekwowaniu dzieci uczą się odpowiedzialności
za to, co robią i jak się zachowują, a także relacji i zasad współżycia z
innymi. Dyscyplina nie jest skierowana przeciwko dzieciom, ale przeciwko ich
niewłaściwemu zachowaniu. Jeżeli małe dziecko źle się zachowuje, to dorosły
powinien starać się zrozumieć, dlaczego tak postąpiło. Należy też pamiętać, że
im młodsze dziecko, tym częściej trzeba mu wszystko tłumaczyć, nawet po kilka
razy. Gdy dziecko uszczypało kolegę, to nie trzeba mówić: nie wolno, tak się
nie robi, źle się zachowałeś, tylko należy wytłumaczyć, że kolegę to bardzo
bolało. Dobrze jest też przypomnieć dziecku sytuację, w której z tego samego
powodu ono cierpiało i płakało.
Nie wolno być pobłażliwym ani obojętnym wobec
złego zachowania, bo to daje dziecku przewagę nad dorosłym i pewne jest, że
przy najbliższej okazji ponownie źle się zachowa.
Posłuszeństwo dziecka nie oznacza uległości wobec dorosłego, ale gdy tak już
się stanie, to utraci ono poczucie własnej wartości. Zacznie buntować
się przeciwko rodzicom, głośno protestować: nie będę – bo nie…, nie chcę –
bo nie… W takiej sytuacji należy porozmawiać z dzieckiem, aby uświadomiło
sobie znaczenie słów, które wypowiedziało. Na przykład: mama prosi dziecko o
sprzątnięcie zabawek, a ono z całą stanowczością odpowiada: nie… Na pytanie:
dlaczego nie chcesz? najczęściej wzrusza ramionami lub mówi:
bo nie… W takiej
lub podobnej sytuacji proponuję odczekać do chwili, gdy dziecko na przykład
będzie chciało obejrzeć w telewizji swoją ulubioną bajkę. Wówczas stanowczym
głosem należy powiedzieć dziecku: nie, bo nie… i konsekwentnie odmawiać przez
cały dzień, nawet wtedy gdy zacznie płakać. Zapewniam, że przy najbliższej
okazji, gdy dorosły poprosi o posprzątanie zabawek, dziecko zrobi to chętnie,
mając w pamięci stanowcze zachowanie matki. Zrozumie również, że buntowanie się
nie ma sensu. Grożenie w stylu:
nie posprzątasz zabawek, to za karę jutro nie
obejrzysz telewizji nie ma sensu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że z powodu
pośpiechu, natłoku obowiązków dorosły zapomni o wyznaczonej karze. Złe
zachowanie zawsze musi się wiązać z konsekwencjami, nawet gdy dziecko będzie
musiało trochę pocierpieć i o tym należy pamiętać.
Lista zasad, o których należy pamiętać w postępowaniu z dzieckiem:
1. Wiek dziecka nie może być usprawiedliwieniem jego złego zachowania.
Małe dzieci uczą się właściwego zachowania poprzez doświadczenie, a nie tylko
poprzez to, co słyszą. Dlatego bez względu na wiek testują ustalone przez
dorosłych granice, próbując w ten sposób dowiedzieć się, jakimi prawami rządzi
się otaczająca je rzeczywistość.
2. Wszystkie dzieci próbują wymuszać na dorosłych różne rzeczy płaczem i
krzykiem. Zwracając im uwagę na niewłaściwe zachowanie, zawsze należy mówić spokojnym,
opanowanym głosem. Nie trzeba krzyczeć, bo dziecko w naturalny sposób będzie
starało się dorosłego przekrzyczeć. Tylko spokojne mówienie pozwoli mu skupić
się na tym, co dorosły mówi.
3. Zwracając uwagę dziecku, należy się posługiwać prostym słownictwem i
mówić krótkimi zdaniami. Dopiero wtedy to, o czym mówi dorosły, będzie dla
dziecka zrozumiałe.
4. Jak najwcześniej, bo już ok. drugiego roku życia dorosły może ustalić
dziecku granice, których nie wolno przekraczać. Nie należy pytać dziecka: czy
to zrobisz?, lecz stanowczym głosem powiedzieć: masz to zrobić.
5. Gdy dorosły popełni błąd, powinien się do niego przyznać i uznać rację
dziecka. Wówczas nabierze ono przekonania, że dorosły jest sprawiedliwy.
6. Dorosły musi być konsekwentny w postępowaniu z dzieckiem wtedy, gdy: –
nakłada na dziecko karę (nie należy jej zapowiadać ani odraczać, lecz wykonać);
– składa obietnicę (zawsze należy dotrzymywać słowa). Konsekwentne postępowanie
dorosłego daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i przyczynia się do
budowania jego autorytetu.
7. Dyscyplinę stosuje się głównie po to, aby nauczyć dziecko poprawnego
zachowania, a nie po to, aby je ukarać. Jeżeli kara jest konieczna, to
najlepiej, gdyby spośród zaproponowanych przez dorosłego kar dziecko wybrało ją
sobie samo.
Źródło: Bliżej Przedszkola nr 4/ kwiecień 2013/Ewa Zielińska
Moje pierwsze dni we wrześniu - obserwacje i refleksje dotyczące
przedszkolaków
Pierwsze dni wrześniowe są bardzo męczące dla pań z najmłodszych grup ale i nie
tylko z tych najmłodszych. Dzieci, które po raz pierwszy przekroczyły próg
przedszkola (a zawsze wcześniej były cały czas przy mamie ) są bardzo
płaczliwe, nerwowe, przewrażliwione. Ale i niektóre mamy wcale nie zachowują
się lepiej, płaczą pod drzwiami tak samo jak ich dzieci. Rozumiemy to wszyscy
ale każdy musi przez to przejść.
Możemy jednak udzielić wszystkim rodzicom kilku dobrych rad:
1. Po odebraniu dziecka z przedszkola rodzice nie powinni omawiać jego
zachowania przy nim samym. Stwierdzenia typu "nie chciał jeść",
"płakał cały dzień", odbija się negatywnie na dziecku.
2. Rodzice powinni zadbać o to, by ranne pożegnanie odbywało się bez pośpiechu.
Nie należy jednak (pomimo różnych opinii) przedłużać samego momentu rozstania.
Nasz pobyt w sali też nie zmienia sytuacji. Dziecko na chwilę uspokaja się, a
gdy nie widzi mamy (bo już wyszła), zaczyna ponownie płakać. Robią to i inne
dzieci, które dotychczas były spokojne. Lepszym rozwiązaniem jest pozostawienie
dziecka pod opieką nauczycielki. Na pewno zainteresuje ona malca czymś
ciekawym, zachęci do wspólnej zabawy. Często płaczące dziecko po kilku minutach
oswaja się z otoczeniem i zaczyna "rozrabiać" z czego rodzice nie
zdają sobie nawet sprawy
i niepotrzebnie w domu lub w pracy się
zamartwiają.
3. W swoim postępowaniu bądźcie rodzice konsekwentni. Jeżeli decydujemy, że
dziecko będziemy odbierać o godz. 13.00, to przestrzegajmy tego
ustalenia.
4. Nie wprowadzajmy zmian, zabierając je z przedszkola po obiedzie o 12.30, bo
np. może to zrobić babcia, która akurat jest na urlopie. Dzieci bardzo
przeżywają takie zmiany i w sytuacji, gdy muszą ponownie zostać do 13.00,
płaczą, nie chcą jeść czy też bawić się. Ciągle wyglądają przez okno i pytają:
"kiedy przyjdzie babcia"?
5. W sprawach jedzenia nie decydujmy za dziecko - "proszę nie dawać mojemu
dziecku zupy , jajek (itd.), bo nie lubi". Jeżeli nie ma żadnych
przeciwwskazań lekarskich dotyczących danej potrawy, spróbujmy zachęcić do jej
zjadania. Rada dla rodziców, by zachęcali dzieci do wspólnego przygotowywania
np. kolacji. Bardzo smakują dzieciom kanapki samodzielnie przez nie udekorowane
ogórkiem, szczypiorkiem, rzodkiewką. Często też dzieci zapominają, że nie lubią
czegoś i w towarzystwie rówieśników zjadają wszystko. Domagają się, by rodzice
wykonywali podobne potrawy w domu.
6. Wszelkie wątpliwości związane z przystosowaniem dziecka wyjaśniajmy z
nauczycielkami danej grupy. Pytajmy je nie tylko: "czy moje dziecko
dzisiaj wszystko zjadło", ale także o to, czy nawiązuje kontakt z
rówieśnikami, czy radzi sobie z różnymi poleceniami,
czy nie sprawia kłopotów
wychowawczych.
7. Interesujmy się życiem w przedszkolu. Nie zastanawiajmy się tylko nad tym,
"czy dzieci dostaną paczki od Mikołaja, czy też "jakie będą nagrody
na zakończenie roku". Jeżeli widzimy, że pobyt dziecka jest mało
atrakcyjny - spróbujmy to zmienić, ofiarując swoją pomoc na przykład: w
wykonywaniu drobnych prac użytecznych na rzecz przedszkola, w organizowaniu
uroczystości ("Spotkanie przy choince", "Dzień Dziecka"),
przynosząc różnorodne materiały do prac plastycznych, itd.
Pamiętaj, żegnaj swoje dziecko zawsze
uśmiechem !!!